Tutorial




TUTORIAL 1

EffectiveTeaching  (Santrock, 2006).



Aktiviti untuk tutorial: Pelajar membuat rumusan artikel 1 dalam peta konsep dan mengaitkannya dengan pemerhatian bilik darjah yang dijalankan semasa Pengalaman Berasaskan Sekolah (PBS).


















Bincangkan konsep pengurusan bilik darjah dengan suasana bilik darjah sebenar yang diperhatikan oleh guru pelatih semasa menjalani PBS / berasaskan pengalaman sendiri.
-      --   Mengenal pasti kekuatan dan kelemahan pengurusan bilik darjah yang diperhatikan semasa PBS yang lalu.
-       --  Mengemukakan cadangan untuk memperbaiki pengurusan bilik darjah.











TUTORIAL  3

1.       Baca artikel 2; Managing the Classroom (Santrock, 2006, m.s. 488-502) sebagai pengukuhan pembelajaran. Buat rumusan artikel 2 dalam peta konsep dan simpan dalam portfolio


2.       Bincang tentang ciri-ciri guru yang efektif.  Pilih seorang guru yang anda sayangi dan senaraikan sebab-sebab guru itu disayangi. Kaitkan dengan topik ciri-ciri guru yang efektif.

3.       Bincangkan ;

-          Implikasi apabila guru gagal menjadi guru yang efektif
-          Peranan guru sebagai pembentuk persekitaran bilik darjah yang kondusif














TUTORIAL 4
PELAN BILIK DARJAH YANG IDEAL 





TUTORIAL 6

Bentuk LIMA kumpulan.
1.     Buat perbandingan antara guru agresif, guru asertif dan guru tidak asertif

2.     Dengan menggunakan Pengurusan Grafik, buat banding beza pelbagai model disiplin berikut:
-         Modifikasi tingkah laku Skinner
-         Disiplin Asertif Canter
-         Akibat Logikal Dreikurs
-         Pengurusan kelompok Kounin
-         Terapi reality Glasser


3.     Rancang simulasi bagi menggambarkan aplikasi SATU model disiplin yang dipilih oleh kumpulan anda.
Laksanakan aplikasikan model ini dalam bilik darjah KBSR/KSSR.











No comments:

Post a Comment